fredag den 24. juni 2022

Kommunalbestyrelsen til orienteringsmøde om Skoler med fortælling fra tdl. skolechef i Næstved












25 mødt.

% Fromberg, Ronni, Adler, Michael Radikal 

Jan
Lønforbrug
Det er dyrere at have små klasser end store klasser
Konkret betyder det at lønforbrug er højere på små skoler
Vores løfteevne er ret stabil - og under landsgennemsnittet 
Vi har 4 skoler under tilsyn, desværre er det mange over lange tidsforløb 

Per B. Christensen
Formand for lærerkommissionen og medl. Af reformkommissionen, har været i DGI-bestyrelsen
Bor i Tågeby
Vi har brug for både elever til gymnasiet og håndværksuddannelser
De 20% der ikke får en skoleudd, har sværere ved at få en uddannelse
De lærere børnene møder i folkeskole afspejler ikke den kønsmæssige sammensætning i samfundet, der er for mange kvinder
De fleste lærere rekrutteres fra middelklassen, og de mest udfordrede børn lærere enten meget hurtigt eller meget langsomt. 
Drenge i skolen er langsomme startere der er stort spænd i starten og piger sidder mere stille.
72 % specialundervisning drenge, 28% piger
I denne kommune stiger specialundervisning, og om føje år, kan der blive brugt mere på denne gruppe, end almenundervisning. 60% piger 40% drenge i gym, modsat i håndværk. 
Vordingborg kommune kan godt betale sig at investere i at alle får en uddannelse. 
20% står uden uddannelse som 25-årige
Der er en lille 1/3 del af ikke uddannede som bare ikke fik den taget - i Vordingborg bør vi derfor se på løfteevmem  

Råd: 
Kom ikke kun med strukturændring men også
faglige ambitionsniveau for at løfte børnene og lærerene 
Elevtal, tilflytning, konkurrencekraft i forhold til privatskoler, - hente elever tilbage igen
(De er flyttet pga. utilfredshed med folkeskolen)

Skoleafdelinger, luk dem helt, og ikke nøjes med at spare på ledelse i afdelinger, det var det der gik galt i næstved
Lav ikke nogle komplekse skoledistrikter hvor fagligheden er for forskellig, det fejlede i næstved at lægge svageelevgrupper sammen
Skolen som kulturcenter, advarsel om ikke at tage mere hensyn til skolen som lokalt kulturcenter end læringssted
Hav en ambition om at få eleverne tilbage fra privatskolerne

Bæredygtige Pædagogiske miljø kommer både fra lærerne og børnene, derfor skal lærerne efteruddannes, kompetenceudvikling
Hav større forventninger til elever, forældre, ledere og lærere
Det er ikke de andres skyld, selv om lærerne mener at eleverne har lavt potentiale og dårlige forældre. Forældrene skal have mere respekt for børnenes arbejde, nogle forældre i kommunen havde selv dårlig skolegang. 
Der er rum til forbedring både hos børn og lærere.
Sørg for synlig ledelse på de tilbageblevne matrikler.

Gode og dårlige erfaringer fra Næstved
Lille-Næstved skole, har formået at løfte eleverne, og lærerne sparer med hinanden. 
Læg ikke de skoler sammen der er mest udfordret i kommunen, ellers skal der kommes med ressourcer. 
Det har været en succes, at lægge 10 kl. på en uddannelsesinstitution. Få inspiration fra Viborg, Lemvig og Viborg. 

Heino nævner Hedensted som forgangskommune, der har beholdt de små skoler, men har nogle meget ressourcestærke forældre. 
Afstand til skolerne?
Det giver længere skoledag for nogen, + udgiften til transport 
Ødelægger man børnenes fritidsinteresser - deres skoletid er vigtigere og bør vægte over

Findes der studier til lokalsamfundets udvikling - og lukke skoler? 
Skolernes betydning for lokalsamfund, landdistrikternes fællesråd
Butikkerne forsvinder lokalt, og til sidst skolerne
Men skolens betydning for lokalsamfund skal regnes med

Flytter folk her ned fordi de vil små skoler eller store skoler?
Forældrene søger, de vil det bedste for deres børn, skolens faglighed, skole vægter trivsel, og nok alt efter hvor man flytter hen, så vil man efterspørge det friere liv på landet, eller de større fællesskaber i byerne. 
Faglighed og trivsel og ro om en skole betyder meget.

Han vil ikke sige at man ikke skal lægge sammen, men en skolestruktur kan blive lagt for udfordret sammen. 

Reichel
2 privatskoler i kommunen søges ideologisk, og det er lige meget hvad de søger, det er fagligheden og trivslen og senere pengepungen. 
Høj faglighed kræves for at skabe konkurrence, ikke alle går op i kort afstand, men at få den bedste undervisning
 
ESM
Er det et mål i sig selv at forsøge at kapre elever fra privatskolerne - hvis privatskolerne er bedre til at drive skole
Jeg er folkeskolemand, og I folkeskolen bør der også være god faglighed fra folkeskolelærerne

Gerdøe
Ved sidste skolesammenlægning var der nogen der var stolte af at Gåsetårnskolen blev en af landets største
Er der en god størrelse på en skole?
De store skole findes kun i hovedstaden, de mest optimalt drevne er 3 spors-skoler, dem er der ikke mange af i vores land
Godt hvis man har en ledelse med beslutningskraft der er tæt på

Themsen
Svend Gønge trækker elever tilbage fra privatskoler nu, og er ked af at Bårse hele tiden bliver trukket frem som den mindste skole, og ked af at værdien af ordentlig drift ikke trækkes frem

Der er evidens for at klasser kan blive for store og for små
22 -24 elever er gode klassestørrelser, klasser under 12 er kritisk

Guldborgsund ligner os, men de klarer sig bedre.

EMS
Er hold-deling godt for det faglige og inklusion?
Vive-forskningscenter bekræfter at holddeling som pædagogisk redskab er godt for både dygtige og udfordrede børn.
I mange tilfælde er det nok bedre med holddeling end 2-lærerordning. 

Smed:
Ved 21 års alderen har vi højere gennemsnit for uddannelse 
Der skal træffes beslutning i februar. Vi skal fortsat tale om det her.


 












 


Ingen kommentarer: