onsdag den 23. august 2023

Mail sendt til Næstved Kommune, som høringssvar på deres foreslag om at spare og forlade samarbejdsaftalen om Avnø Naturcenter

  

Kære kolleger i Næstved kommune, jeg ved at I har budgetseminar i næste uge.

 

 

Som det er alle bekendt er Avnø Naturskole med i jeres sparekatalog, og i den anledning vil jeg som formand for bestyrelsen på stedet, ikke undlade lige at komme med et pip herfra!

 

 

Vi håber meget at I fortsat vil sætte pris på samarbejdet, som vi har haft siden 2004, for flere borgmestre siden. 

 

 

Vi har altid set hinanden i øjnene  kommunerne i mellem, og været enige om, at giver I - så giver vi også. 

 

Derfor håber jeg og en samlet bestyrelse på Avnø, at det stadig vil stå ved magt også i fremtiden.

 

 

I har rigtig mange elever, nemlig 1500, som sidste år benyttede naturvejledning på Avnø, - og det vil vi naturligvis meget gerne stadig stille os til rådighed for.  Der kommer årligt 62.000 borgere på Avnø Naturcenter, og samtidig er naturskolen også vært for offentlige arrangementer i løbet af året, især i ferierne, og altid i form af brugerbetaling.

 

 

I øvrigt er I den af kommunerne der benytter stedet mest, formodentlig, da Avnø afstandsmæssigt ligger rigtig godt for Næstveds skoler.Naturstyrelsen er ejer af området, og vi er derfor 3 parter om at drive stedet. Naturstyrelsen der også er med i bestyrelsen, og som står for de ansatte, vil ikke kunne drive stedet uden begge kommuners deltagelse. 

 

Til det historiske hører at der på Avnø oprindeligt lå det Danske Militærs flyverskole fra 1930 – 1995.  Efter murens fald, overgik området til fredet natur, og Avnø Naturskole opstod som en 3-parts aftale. 

 

 

Nogen af jer har jeg allerede talt i telefon med før sommerferien, - og jeg håber på at I alle ser positivt på min henvendelse. 

 

 

Bestyrelsen og jeg håber på et fortsat samarbejde også fra 2025 og frem.

 

Rigtig god weekend, - og godt budgetseminar i næste uge.

 

 

 

Formand Avnø Naturcenter, Flyvervej 40, 4750. Lundby

 

 

Eva Sommer-Madsen (V)

Nygårdshave 6

4760. Vordingborg 

 


Ingen kommentarer: