tirsdag den 25. marts 2025

Turismekonference 2025



















Det er svært at sige noget om forbrug nu, den ne krise aflyser den anden.

Forbrugerne fornemmer at vi springer fra isflage til isflage

30 år med fred og stabilitet er ikke normalen

Vi må blive bedre til vores coping-strategier nu.

Trump er en ny gave, spykologrådgivning er steget


Vi forpupper når vi er i krise

Mere hjemme, hygger derhjemme, mere i køkkenhaven

Det eneste vi bruger penge på når vi Cocuner, vi strikker mere, feriebudgettet blev ombyttet til sommerhuse, sofapuder, møbler, fladskærme, spillekonsoller, bøger, tøj.


Det var først da Rusland invaderede Ukraine, og finanskrise, - ny krise sætter forbruget


Cocuningmode, sætter forbrug ned og holder på pengen. 

Oplevelser, ferie, kultur er det eneste vi fortsat bruger penge på


Karakteren af vores efterspørgsler ændrer, vores ferieforbrug, vi er vilde med tilbud.

Eks. Leje en autocamper i stedet for at bo på hotel. 


Ferie bliver ved at stige, der kommer en større middelklasse i asien og Afrika.


Vi europæiske deltager på ferie vil falde til 40%


Flere tyskere, vil de føle sig mere velkommen 


Vi skal blive bedre til at tale et sprog som vores gæster forstår. 


Vi er erfarne på ferierejse. Vores identitet er at vi holder ferie, kender du typen, - er os. Vi har alle prøvet at flyve, nysgerrige på alternative transportformer. Kortere rejser, færre dag, flere ting i ugen, vi lejer ikke bil, vi vil gerne have noget ekstra i overnatning end hotel, vi er blevet kræsne og bøvlede. Derfor skal vi kvalificere vores tilbud i de kommende år. 


Noget de har lyst at komme tilbage til.


Trends:


  1. Coolcations, køligere ferie. Flyv op og se det kølige, inden det er for sent. Sydasiater flyver til det kølige. Spanien er ikke hvad det har været over 40 og 30 gr. Nogen strandede i lufthavnen på Rhodos i 2023. Vi rejser der nede i skuldersæsonerne og bliver hjemme. Det kolde gys i havet. Gå ude i regnen. I dk er der ikke aircondition i vores værelser, det er ikke nødvendigt. 
  2. Den bæredygtige rejse. Ferie er hedonisme, planlægningen er alt andet end hedonistisk (at søge lyst og nydelse som det største i livet). Den bæredygtige rejse. Gianni, fortæller om hvad de gør bæredygtighed, da det er svært at være modehus. Man vil gerne bidrage med at købe grønne 
  3. Destianer hvor man kan opleve noget nyt, off season feel, uden for sæsonen, den unikke rejse, et hotel med det lille værelse, følgen af at se et lille museum ingen har set, noget nyt eller gammelt, fordi der er så mange i nyerne, afsides sommerhuse og hytter, - vi har ikke så mange gæster her, god plads, ensomhed. Tilbud om at finde helt særlige steder. 27% af os vil gerne koble af i vores ferier. 
  4. Oplevelsesrejsen, før skulle vi bare end og slappe af. Omsætte medieforbrug og fan-kultur til en ferie oplevelser. True-crime. Egeskov, triologi om drama, romance stor genre for de unge, det vil skabe nogle gæster. Der er 1000 års historie, som kan fyres af. Astroturisme, cosmic getaways. Se himlen og stjernerne her nede fra, det er magisk for byboere, Dark sky, i Australien kommer en total solformørkelse i 2028, bliver en kæmpe turistbegivenhed. Gastro globetrotterne, særlige is, øl, og skab nogle begivenheder i lokale særlige fødevarer, de unge søgere faktisk mere madmarkeder en barer, de vil gerne det der lokale madsted, - det modsatte af kongerne fra Marielyst. Slow-mo, transport, langsom bådtur, cyke, vandring, togtur. Vi vil gerne have flere oplevelser på vejen. Lav pakker til andre oplevelser. Multioplevelse, co-creation. 
  5. Den holistiske rejse, terapi i naturen. Byagergård på møn, tilbyder parterapi i naturen. Nærvær og fordybelse er en mangelvare. Fravær af mobiltelefoni. Sundhed er sindssygt vigtigt for os, der vil blive flere tilbud. Longiviti, leve til 100, se ud som om du er 30. Healing igennem kosten, selv heading.


Fem generationer 


Gl. baby mere 68-erene, elsker alkohol før 1955

Frie liv, ingen arbejdsløshed m.m. 

hver 4 dansker er over 


Yngre babyboomene, - gen. Jensen (1955-1966)

Singler, grupperejsen 

Seen-agers, uendelig frihed


Generation X

Stadig på arbejdsmarkedet. 1967-1979

Interrail

Discount rejser

Lexus varer 

Børn er generation Z

Nye nordiske køkken under huden

Venner med vores børn, vi rejser sammen

Måske blive i dk


Småbørnsturisterne 1980-1994

Deltid, sammen med børnene, familietid

Orlov i skoleåret så gør de det 

De prioriterer tid hjemme så meget, de er glade for vandreturer og cykelturer

De vil gerne de unikke rejser og vil gerne den analoge barndom, bekymret for digitale dagligdag, de er veluddannede og videbegærlige


Generation z, de unge i 20’erne, de vil 

Bruge pengene på noget andet, de har været i Thailand med forældrene 

Corona-generationen, er spontane, længsel efter alt der blev taget fra dem i ungdommen, behov for at komme ud i verden, de laver grupperejser, bor gerne på værelse sammen, vennerne er noget af det vigtige, de opfører sig virkelig pænt, bruger tik-tok til at se på ferier. Lægger sammen om ferie. 

De er en vigtig målgruppe. Prøv at har vi alkoholfrit alternativ, hver 4 unge kvinde har ikke drukket alkohol de sidste 12 måneder

Vegansk, de spiser ikk mælk, har vi alternativer, børn er vokset op i institutioner og  de har en forventning om at vi taler pænt. De er klar til at tage på oplevelser på egen hånd. 


Har vi de varer på hylderne de gerne vil have. 



Paneldebat:

Sydsjælland og øerne, Danmarks nye ferieparadis eller?


Vi mangler kvalitets-overnatning, og oplevelser skal opgraderes. Tyskerne vil gerne bo i noget der er stort, rent, ordentligt og bedre end det de bor i der hjemme, og lige så godt som feriehusene på Vestkysten. 

Folk vil gerne have historien.

Talte i pausen med en som underviser i Roskilde på ZBC Zealand, som har Lesiure Management uddannelsen, nu kaldet Event og oplevelsesøkonomi. 


Markedsføring i udlandet, syd for København, især Tyskland. 

Holland, Italien, franskmænd, kommer også. 

De udenlandske gæster kan godt rykkes ud af København og ned til os. 



Manglende investering og arbejdskraft i turisme området :

Vi mangler 90.000 i varme hænder om nogle år, der skal mange unge i trøjen i fremtiden.

 Der kommer nyt hotel i Næstved. 

Femernbælt forbindelse er på vej. 


Peptalk fra Turismeminister Morten Dahlin. 

Der gælder også fradrag på ferieboliger. 

Det er kun 1% i området der lejer deres feriehus ud. 


USA har pt. Et kæmpe fald i turister, pga. Trump. 



Ilsjæl Jesper Carlson har indsamlet 22 mio. til klintholm havn, vandklubben bosætningskampagne, og havmiljøet. 25 fiskebørnehaver. Havetsøgersponsor.dk, - har fået samlet 350.000 kr. Ind. Det giver reklameskilte. Man skal også Danmarks vildeste kommune under vandet. Havmiljøet ny side, der vil blive brugt til undervisning i skolerne. De 22.mio er til at rivaliserer klintholm havn, ny havnepromenade og nyt hav-hus. 

Fællesskab. Hold da op han er god til at holde en tale.

Drømmer om ny bog om lokalmiljøer i verdensklasse. 


Verdenspræmier, Nanna tange og jens Jacob Thorsen, ny film - følg vores destination i 12 måneder. 












Gisselfeld Gods 


Ingen kommentarer: