mandag den 7. november 2022

Borgermøde om ny strategiplan for lystbådehavnene

 


I aften var der 80 til møde i et koldt DGI-hus om de nye planer, som vi i Venstre har stemt imod da vi mener at man har glemt at inddrage de frivillige der allerede har lavet en plan. 
Den nye strategiplan fra forvaltningen og A, blev gennemgået.
Man vil øverst have det politiske udvalg
Herunder havneteam
Og herunder Lokale-havnens-venner, lokale-brugerudvalg, Havneråd
Der er et efterslæb på 26 mio. 
der er sat 3 mio af til vedligeholdelse hvert år, der burde være afsat 5. 
Mange autocampere øger indtægten. 
Man kan spare ved at reducere antallet af havne. 

“Turismens Venner Kerteminde ” var på besøg og fortælle hvordan de gør. Der er mange undergrupper der laver alt muligt, dog kun ikke noget der tager arbejde fra nogen. De frivillige er de bedste ambassadører. De har eks. Lavet kogebog med lokale egnsretter. Der er 300 frivillige som har masser af 

Vi har det samme omkring vores House of Møn, med mange frivillige. 

Sydkyst Danmark 
Organisationen gennemgået. Se billeder. 
Destinationen lever efter Turismekollektivet. 
Kommercielle, foreninger, kommune og ildsjæle/frivillige. 
Ser på havnemiljø med turismeperspektiv. Revitalisering af havnemiljøer. De ser sig selv som de er til for os, og turisten er ikke målet men midlet for miljøet. Idag lever Møn og Stege af turister, de kan ikke leve af sukkerfabrikken endnu. 
Autocampere er kommet for at blive, mange er tidligere sejlere. 
I havnene er der ofte nu hytter, fordi der er hyggeligt, og gerne kunne handle, bade, spise mm. 
Eks Præstø havn. 
Der var en borger til stede fra Kalvehave, der bygger både om til overnatningsbåd for turister, han blev hyldet. 

Foreningen for Danske Lystbådehavne
Tendenser i hvad sejlerne efterspørger: 
 Der er kommet mange nye sejlere der er kommet generationsskifte, der sælges mange både. 
Der mangler bådpladser. Der sælges både små og store både. 

Der er virkelig kommet mange dansker på vandet, med en vækst på 25% siden 2019
Hundested havn har udviklet sig enormt, fra 2500 til over 8000 besøgende, både fra vand og land siden. Eks. Klap en fisk kommer mange efter.
Skovshoved havn har udvidet, med fritidsaktiviteter, udspringstårne, polo og kajakklub. Fangstplatforme for fiskere. Læ-siddepladser. Der er enormt liv i Skovshoved havn med mange brugergrupper. 

Spørgsmål fra salen:
Plan med udviklingspotentiale, kan der komme el-standere. 
Kirsten Gundtofte, Vordingborg havn, hvorfor oplæg før drøftelse,  havnens venner hvordan organiseres?
Økonomiske efterslæb? Pt. Er pengene brugt på Hårbølle Havn. 
Der er brug for både diesel og benzinstandere. 
I brugeudvalg sidder foreningerne allerede, og de falder bort og skal blive til havnens venner - det vil være tordenskjolds soldater, Thomas Finke, Kalvehave. 
Havnens venner skal være for de frivillige der gerne vil gøre noget. Der er frygt for at det er de samme begge steder. Der er også stoppet for midler, som pludselig nu er væk. De drukner i budgetsystemet. 
Lokale midler var fordelt efter fastliggere, vo. Havn var det 400.000, og det bør også skulle i kb igen hvis de fjernes. Der er pt. Havneråd der ikke fungerer, med det her vil det bliver forøget til 20 mennesker og vil blive udvandet med handlekraft. Vi bør prøve at forbedre det vi har, istedet for at kaste det hele op i luften. 
Svar: Man ønsker at pege på dem der skal være i havnerådet, som skal være mere end for sejlerne, og kommunen ønsker bredere repræsentation. 
Finke; ønsker at få andre til at ytre sig, kalvehave lokalforum repræsentere hele oplandet også havneudvalget, og har dermed indflydelse - de har ikke brug for havnens venner, kan uden, og kan også adm. De penge der er, de er meget aktive.
I Vordingborg By er der ikke noget lokalforum! - kommunens største by. Kalvehave ønsker ikke havnens venner, men kun havnerådet. 
Det hele må ikke stige for meget, det må ikke blive for dyrt, for så kan det hele være lige meget, ingen vil ligge i en slidt havn. Anders A. - der skal styr på drift i havnene så folk får betalt, priserne forventes at stige. 
Det vigtigste er at få oprenset vores havne. 
Der planlægges en investering på egen båd til oprensning inde i havnene, med en havneplov. 
Ønske fra borger, der skal også være plads til de små mænd  i havnene. 
Kirsten; klintholm havn, Vattenfall, indtægter går til havnekassen. Der er ca. 800.000 udestående i havnelejer, bliver de krævet op. Der er restancer også fra tidligere år, der er ved at blive inkasseret. Der er ikke efterslæb mere. 
Mastekran i Kalvehave er i stykker. Det er planen at mastekranerne overgår til sejlernes anliggende. Det skal være ens i alle havne at det er sejlklubbernes. 
Salg af havne, det er vel de små havne? Kategori 2 havne? Masnedsund, Skånninge mv.
Der er pt. Ikke truffet politisk beslutning.  
Send høringssvar ind til kommunen. 
Havneplanen@vordingborg.dk 
























Jeg talte på mødet med til tilflytter fra Kerteminde, han kendte godt Vennerne der over, og fortalte at den gamle borgmester formåede at samle alle ved at gå foran, og bagte småkager til alle, og dermed opstår hyggen og flere vil være med.
Han fortalte at sådan en forening bør forankres i erhvervsforeningen/Turistforeningen, (turismens Venner, Kerteminde) som der over, og at  at kraner bør være sejlernes,  faciliteter på havne bør være lækre så sejlere gider komme (lige som campingpladser, det går ikke med væmmelige toiletter så kommer folk ikke) at man bør investere i skibsstativer der kan stables så de kan køres væk om sommeren og der så kan blive plads til autocampere, og endelig så koster det noget mere at have båd i dag. 

Ingen kommentarer: